Friday, July 20, 2012

I'm a Big Girl Now

Last three days I was thinking about being a big girl, I mean a real big girl
Sesiapa disini yang berumur awal 20-an? Ramai di antara kawan-kawan saya yang berusia 20-an atau pertengahan 20-an masih tak dapat terima hakikat tentang umur mereka?
Jika anda mengalami masalah, anda tidak berseorangan :P    I really cant accept my age now. Even my parents still confuse how old am I, this is because they still think I'm their baby. I still remember how mama said mama doestn't want us to grow up (sedih dan sayu tak terhingga). Will always be your baby, :,)

It's not the hard-acceptance' feelings that I want to touch on here, the thing is how or what kind of preparations we are taking to migrate into new adult world. Bila bersembang dengan rakan-rakan sebaya yang dah nak graduate soon, diorang akan bercakap tentang karier apa yang kita akan ceburi nanti adalah the first step into the adult world, then kita akan rasa susah senang kerja, kumpul duit beli rumah, bayar kereta and kawen :) Ehemm topic kawen was never pulled out from the list ya :) okay, but... but...but.. wait.

Why none of you guys  ever mention how to take care of your own health?? 

By the time bila anda semua dah besar, your parents wont care more about your health, you need to take care of it on your own. You should know how to balance your own diet. (sangat emo sebab bila nak diet takda orang nak join the club ).
Tak payah bebel panjang, x sabar nak tulis list panjang-panjang tentang apa yang saya plan dan suggest anda buat bersama-sama:)

1. Minum plain water

This is my enemy !

Why plain water? uhhhh .. saya tak suka minum plain water. Saya hanya akan minum bila betul-betul haus. I have tried to drink plain water as many as I can tapi bertahan kejab je spirit tu apatah lagi bila order plain water kat mamak but ada hamba Allah S.W.T   kat sebelah order milo ais. But I've changed my mind lately after doing some reading and research on the benefits of plain water. Air kosong adalah medium atau cara nak singkirkan toksid dalam badan kita, lagi banyak minum, lagi banyak lah toksid dapat disingkirkan. Bila toksik kurang dalam badan maka kuranglah risiko segala penyakit seperti sakit kepala, batuk kering, athma, jangkitan urin, kencing manis, gastrik, sakit mata hidung dan mulut,etc. Bagi orang JEPUN, air kosong adalah ubat bagi semua penyakit dan kegemukan. Ajaib bukan?  Caranya senang sahaja,  selepas bangun dari tidur, minum 4 gelas air sebelum gosok gigi dan sarapan. boleh buat tak? saya rasa saya boleh buat :)

Bagi yang masih belum jatuh cinta dengan plain water boleh perah or letak potongan lemon or lime dalam minuman anda.  Selain daripada nampak menarik, air anda akan mempunyai perisa. Perisa lime or lemon membantu mengurangkan lemak dalam badan kita juga:)



Mmmm..This one looks much better :)

2. Kurangkan minuman berais.

This is the better side of me.. Since kecik2 mama melarang kami adik beradik minum minuman berais. So jangan lah minta air sejuk dari peti ais rumah kami, memang tak ada ais. Masa kecik-kecik rasa tak heaven rumah ni ada peti ais tapi takda ais but bila dah besar, rasa berterima kasih kat mama sebab makin nampak kebaikan yang saya dapat akibat kurang minum minuman berais. thanks mama :) Jom tengok senarai-senarai keburukan minuman berais :
  • Badan juga menjadi cepat lesu, oleh itu amat dilarang sekali minum minuman sejuk ketika sahur:)
  • Minum ais akan menyebabkan tubuh badan menjadi lebih tua dari usia sebenar. Badan akan sakit-sakit seperti orang berumur.
  • Air sejuk berais akan membekukan minyak yang anda consume in food intake dengan cepat dan melemahkan penghadaman.
  • Minyak beku disebabkan ais juga mampu bertindakbalas dengan asid lalu penyerapan minyak oleh usus akan menjadi terlalu cepat.
  • Makanan pejal yang terkumpul di dalam usus akan menyebabkan kegemukan. Ouch!

So untuk menyelakkan kenaikan berat badan after this, jangan minum minuman sejuk selepas makan. Lebih baik jika kita mengambil air kosong atau air suam.

3. Green Apples

Bagi sesiapa yang suka mengunyah (me especially), gantikan snek yang anda ambil dengan buah-buahan. Lagi banyak buah-buahan yang anda ambil bukankah lagi baik?
Buah yang saya nak tekankan di sini ialah epal hijau :)



Green Apples

 Epal hijau memang baik untuk acnes dan mengurangkan berat badan. Pernah dengar Green Apple Diet dan Green Apple Acne Treatment? So kite boleh mengagak kenapa epal hijau ini penting untuk membakar lemak dan kolesterol dan juga merawat kulit muka. Jadi jika anda terasa seperti ingin mengunyah sesuatu, kunyahlah buah epal hijau yang kaya dengan vitamin A, B dan serat serta vitamin C pada kulitnya. Buah epal mengurangkan kadar penyerapan  kolesterol :)


4. Minum Susu


Milk is my bestfriend

Bagi sesiapa yang tidak gemar akan susu, wajiblah anda berjinak2 minum susu dikhuatiri tulang anda kekurangan kalsium. 
Saya amat kagum dengan Uncle Rolly, bapa  saudara saya yang sudah berusia tetapi mampu berkerja kuat menyiapkan renovation of his house alone. Bila tanya Auntie Faiz , his wife, Uncle kuat minum susu. Auntie beli 4 tin susu Fernleaf besar sebulan untuk  Uncle, sebab tu Uncle kuat. My grandma pun kuat minum susu. Umur beliau sudah 67 tapi masih kuat drive dari KL ke Kedah. WOW. Oleh sebab tu jugak saya dah start minum susu everyday a few months ago :) Jika tak suka susu anda juga boleh consume yogurt and cheese. Tapi kena kawal pengambilan itu semua, jangan overweight sudah la.

5. Makan Ulam

Bila dah nak jadi orang dewasa dah tak boleh dah escape dari makan ulam-ulaman like most of our parents do. Ulam like pegaga and daun selom tu kalau cecah dengan sambal belacan memang umph lah. Ulam-ulaman yang pahit sedikit macam ni orang kampung cakap penawar. Kalau kita banyakkan ulam dalam makanan, badan kita tidak berbau dan kita tidak berpenyakit insyaAlla (Kata ibu rakan saya). Kalau yang liat jugak nak makan ulanm, boleh beli seikat pegaga, blend campur air n gula, then minum. Sangatlah sedap, anda juga akan kerap ke toilet sebab pegaga akan cuci pundi kencing anda :)


Inilah daun selom kalau anda tertanya-tanya (:


6. Mengambil Supplement

Bila dah jadi orang dewasa, kita dah mampu mencari dan membeli supplement untuk diri sendiri. Supplement yang boleh kita beli di pharmacy seperti Collagen, Vitamin C, Fish oil, Ginseng, Ginkgo, Garlic atau other nutrients that we think we lack of or we need it. The supplements are available  in tablets as well as liquid. But anda kena study dulu what are the benefits and side effects of the food supplement that you are taking:)


This is Fish Oil

7. Eat and Workout

Ini tidak termasuk dalam senarai makanan tapi wajib dilakukan selepasmakan. Workout adalah perkara yang kebanyakan memberi alasan untuk escape including me. Banyak assignments, nak kena jaga anak, penat kerja.. nak prepare untuk presentation.. Paling tak boleh diterima jika anda memberi alasan anda terlalu skinny untuk semua ini. Excuses..excuses..excuses.. Exercises and workouts sangat penting untuk menjaga dalaman tubuh badan kita.

Sebenarnya if we know how to manage time wisely, semua tu tak menjadi masalah.  Saya sedang merancang jadual workout saya sendiri iaitu seminggu akan ada 4 kali jogging pusing tasik Seksyen 6 tu. Bangun dar tidur atau bila ada kelapangan mesti buat sit up at least 30 kali ya (10  tak cukup )  cycling exercise, especially bila kayuh lawan arus masa tulah energy banyak digunakan dan kita akan rasa pembakaran lemak sedang berlaku. Kalau anda tidak mempunyai masa untuk keluar, anda boleh melakukan senaman lompat bintang dirumah, at least 200 kali lompatan. Semua ini akan mengambil masa yang lama untuk kita jadikan daily routine tapi kalau sudah terbiasa kelak, anda akan rasa hidup tak lengkap tanpanya.

Selamat menjadi Orang Dewasa :)




3 comments: