Friday, August 3, 2012

Jom Jaga Kulit Pulak

What is SPF?

Okay, SPF stands for Sun Protection Factor.
Kat mana kita boleh jumpa SPF ni ya.. Ehem.. Cuba bukak handbag or beg make up anda cari SPF15 or SPF30 kat label-label botol make up anda. Found it?

Sebelum sahur tadi saya ada baca sedikit tentang SPF so saya nak share disini soalan-soalan yang mungkin berada dalam fikiran anda semua tapi taktau nak tanya siapa.



Contoh Sunblock for Kids with SPF30

1. SPF30 melindungi kulit 2 kali ganda dari SPF15?


Kadar protection kulit oleh SPF tidak bergantung dari angka semata-mata. SPF15 menyerap cahaya matahari sebanyak 93% dan SPF30 menyerap sebanyak 97%. Tetapi jika lagi besar nilai angka SPF tersebut lagi banyak dan tebal lah perlindungan kulit kita dari matahari.



2. Apa beza UVA dan UVB ?

UVA adalah ultraviolet A, UVB  ialah ultraviolet B. UVA adalah penyebab  kulit kita kelihatan terbakar when exposed to sunlight. UVA juga adalah penyebab kanser kulit dan agen penuaan kulit. UVB pula tidak mampu menembusi kaca . Pun begitu,ia adalah penyumbang utama kesan kulit terbakar memandangkan ozon yang sudah menipis, kulit kita juga semakin terancam.


3. Berapa banyak kadar SPF dan berapa kerap kita perlu guna?

Produk SPF must be applied 20-30 minutes before exposed to sunlight. Bahagian yang perlu difokus adalah muka, leher, lengan dan tangan. Pastikan sapuan adalah sekata dan bukan  bertompok-tompok, takut nanti kulit kita akan bertompok-tompok pula. SPF product yang kita ambil seelok-eloknya must be applied in the morning, dan sapu lagi jika anda berpeluh. Jika anda menggunakan sunblock, guna la sunblock berSPF paling tinggi. Jika boleh apply semula selepas 90 minit terdedah kepada cahaya matahari( bergantung kepada kekuatan perlindungan produk tersebut).


4. Apa beza sunblock dan sunscreen ?

Sunblock tugasnya adalah untuk pantulkan balik sinran matahari manakali sunscreen adalah untuk menyerap secara kimia sinaran matahari tersebut.



5. Sunblock vs sunscreen .. Which is better?

Take note ya! Sunblock yang baik perlu mempunyai Titanium Dioxide atau Zinc Oxide sebagai kandungan utama. Sunblock patut menjadi pilihan if anyone in the family mempunyai sensitive skin. Kenapa? 
Because Titanium Dioxide atau Zinc Oxide are less irritating than PARSOL 1789 found in sunscreen:) If you guys nak cari the true sunblock cubalah Blue Lizard Australian and Neutrogena Sunblock:)
Sunscreen mempunyai bahan kimia yang menyerap certain range of UV light into the skin. Guna lah PARSOL 1789 jika anda memilih untuk menggunakan sunscreen. It helps us to protect against UVA and UVB rays as well. So anda akan mendapat a bit more protection


6. Adakah bibir juga perlu dilindungi?

Ya, at least gunakan lipbalm berSPF15.


7. Which SPF to be used?

Pakar dermatologi mencadangkan kita menggunakan at least SPF15. Untuk mengira berapa lama kulit kita bertahan dengan SPF15 sebelum terbakar, darabkan angka SPF dengan 10 (10 disini bermakna selepas 10 minit kulit hampir setiap orang yang terdedah kepada matahari akan mula terbakar). Sebagai contoh jika anda guna SPF15 ,anda akan mampu bertahan selama 150minit sebelum totally terbakar dek panas sinaran matahari. Tetapi dengan lapisan ozon yang semakin menipis, anda dinasihati memakai produk tabir suria yang lebih tinggi.

TIPS LAIN :

Kurangkan dedahan terhadapa sunlight dari jam 10 pagi ke 4 petang jika anda tidak mahu sunburn. Pakai kaca mata berpelindungan UV, topi lebar dan sunblock secukupnya.
Avoid standing near any object yang berpotensi memantulkan cahaya matahari ke arah anda.

KATA PAKAR:

''Sinar matahari tidak mungkin dapat dihitung, oleh itu anda mesti melindungi kulit anda setiap minit. Perlu diingat, gincu, compact powder, tinted moisturizer atau apa sahaja-ini adalah kosmetik. Anda perlukan sunblock bila terdedah kepada sinaran matahari yang lebih.''


No comments:

Post a Comment